Eikenprocessierupsen

De eerste nesten van eikenprocessierupsen zijn er weer. Onze vrijwilligers zijn waar nodig de bomen weer aan het voorzien van een waarschuwingslint. We zien de afgelopen jaren de plaagdruk op onze baan afnemen. Door de toename van biodiversiteit, ophangen van vogelhuisjes, vleermuiskasten en het weghalen van nesten brengen we de natuur meer in evenwicht op en rondom de golfbaan. We monitoren de eikenbomen, markeren die als er een nest in zit en laten de nesten wegzuigen voordat de rupsen vlinders worden.

Zaterdagmorgen 13 juli j.l. heeft De Meente Hoveniers uit Havelte een kleine 20 nesten verwijderd van de eikenprocessierupsen op GC Havelte. De bomen zijn door Ad van Bruggen nagelopen in de weken daarvoor en voorzien van waarschuwingslinten.

Voor leden, greenkeepers en bezoekers zijn de linten een waarschuwing en voor de hovenier zijn de bomen goed zichtbaar! Door onder andere het controleren van de eikenbomen, het laten staan van randen groen rondom de bomen, ophangen van vogelhuisjes en het verwijderen van de nesten voor het uitvliegen van de vlinders is de plaagdruk sterk verminderd. Vlinders die uitvliegen zetten namelijk weer eitjes af welke weer rupsen worden. Iedereen bedankt die zich inzet om deze overlast te voorkomen.

Hoe mee om te gaan in de baan:
Bij gevaar door eikenprocessierupsen (aangegeven door de bekende roodwitte linten) mag de situatie worden ontweken volgens Regel 16.2 (situatie met gevaarlijke dieren). De ervaring leert dat een veilige plek meestal binnen vijf meter gevonden kan worden.